7. Hatékony és etikus kommunikáció az interneten
1. Chatelés és Emojik
a) Sorolj fel három olyan esetet, amikor az emojik használata megkönnyíti a kommunikációt egy chatelés során!
b) Miért használnak sokan rövidítéseket és emojikat az online beszélgetésekben?
2. Levelezés és Véleménynyilvánítás
a) Miért fontos udvariasnak maradni az online hozzászólásokban és kommentekben?
b) Írj példát arra, hogyan válaszolnál udvariasan egy olyan kommentre, amivel nem értesz egyet!
c) Magyarázd el, mi az a "trollkodás", és miért lehet zavaró mások számára!
3. Adatvédelem az Interneten
a) Milyen típusú személyes adatokat nem szabad megosztani az interneten? Sorolj fel legalább hármat!
b) Mi lehet a következménye annak, ha kiadod a telefonszámodat vagy az e-mail-címedet?
c) Töltsd ki az alábbi táblázatot az adatok csoportosítása szerint!
Adatok típusa | Példa |
---|---|
Személyes azonosító adatok | |
Kapcsolattartási adatok | |
Bejelentkezési adatok | |
Banki adatok |
4. Adathalászat és Adatbiztonság
a) Mi az az adathalászat? Írj egy példát, hogyan próbálhatnak adathalászok személyes adatokat megszerezni!
b) Mi a "cookie" (süti), és miért használják a weboldalak?
c) Mi történhet, ha a böngészőnk tárolja a jelszavainkat, és valaki hozzáfér a számítógépünkhöz?