35. Programozzunk micro:biteket

 

1. feladat

 

Jelenítsd meg az alábbi ábrákat az A, illetve B gombok megnyomásával!

A LED-eket a koordinátájuk alapján kapcsold fel!

Az A és B gombok együttes lenyomása után a két ábra felváltva jelenjen meg, ötször ismételve!

 
–
 
 
‡ƒ

 ‡ƒ
 
 

„„• 

—ƒ   ­—˜—€
  ­‹˜—€
 
 

2. feladat

 

Készíts olyan programot, amely az A gomb lenyomásakor 25 alkalommal véletlenszerűen választ sor- és oszlopkoordinátákat, és felkapcsolja az ott található LED-eket!

Az egyes pontok felkapcsolása között teljen el fél másodperc! Az eszköz megrázásakor legyen letörölve a kijelző!

 

3. feladat

 

Az alábbi események bekövetkezésekor töröld le a kijelzőt, majd csak azok a pontok legyenek felkapcsolva, amelyek teljesítik a megadott feltételeket! A kirajzoláshoz véletlenszerűen válassz ki koordinátákat 100 alkalommal! Jegyezd fel, hogy milyen ábrák jelentek meg a kijelzőn!

 
 

 

4. feladat

 

Animáció készítése LED-ek felkapcsolásával

A kijelző bal felső pontjától kezdve folyamatosan kapcsold fel a LED-eket a kijelző jobb felső sarkáig, majd ezt folytassuk a jobb alsó sarokig, onnantól a bal alsó sarokig, majd felfelé, a bal felső sarokig!

 
Módosítsd a programot, jobbról balra szeretnénk felkapcsolni a pontokat!
 
 
 

5. feladat

 
Készíts egy olyan animációt ciklus segítségével, amely egy futófényt valósít meg! A kijelző középső sorában először balról jobbra, maj jobbról balra kapcsolódjanak fel a LED-ek! Az animáció 5 alkalommal ismétlődjön az A gomb megnyomásakor!
 
 

6. feladat

 
Egyik barátunk az alábbi ábrát szerette volna megjeleníteni a kijelzőn. Az általa elkészített kód viszont hibás, nem ezt az ábrát rajzolja ki. Keresd meg a hibát a kódban és javítsd ki!
 
 
 

7. feladat

 
Írj egy programot, amely 0-tól 9-ig megjeleníti az egész számokat! Minden kiírás között 1 másodperc teljen el!
 
Program módosítása:
  • 5 és 14 közötti számokat jelenítsd meg!
  • 2 és 20 közötti páros számokat jelenítsd meg!
 
 

8. feladat

Egymásba ágyazott ciklusok
 
Készíts olyan programot, amely a micro:bit kijelzőjén levő pontokat soronként, balról jobbra kapcsolja fel! A pontok felkapcsolása között 100 ms idő teljen el! Az egyes sorok kirajzolása között 1 mp szünet legyen!
 
 

9. feladat

 

Készíts olyan programot, amely az A gomb megnyomásakor megjelenít egy ikont a kijelzőn!

A B gomb megnyomásakor soronként, balról jobbra minden pont állapota változzon az ellenkezőjére, vagyis ha fel volt kapcsolva, akkor legyen lekapcsolva, ha le volt kapcsolva, legyen felkapcsolva! Ehhez használd a LED kategória áltvált nevű blokkját!

 

10. feladat

 

Kő-papír-olló játék elkészítése:

www.nkp.hu/tankonyv/digitalis_kultura_5_nat2020/lecke_01_014

 

 

11. feladat

Készítsd el az itt látható programot:

 

Változtasd meg a programot úgy, hogy a szereplő ne jobbra induljon el az előrelépéskor, hanem lefelé! Fedezd fel önállóan, hogy az elforduláshoz melyik blokkot kell használni és milyen paraméterrel!
 
Illeszd be az alábbi kódot a programba:
 
 
Ennek hatására a meteor lefelé mozog, míg el nem éri a legalsó sort. A szünet beállítása azért szükséges, hogy ne legyen túl gyors a pont mozgása.
 
 
 

5. feladat

 
Tervezz játékot Micro:bitre, amelyben egy vagy több szereplőt kell irányítani egy adott cél eléréséhez! A játék során lehessen pontokat szerezni! Old meg azt is, hogy a játék egyre nehezedjen!
 

 

Micro:bit - érzékelők

 

Rádiókapcsolat és fényerősségmérés

 

1. feladat

 

Készíts egy programot, amelyben két micro:bit kommunikál egymással! Az első micro:bitet nevezzük Robinak. Ő lesz az adó, amley adatokat küld a másik eszköznek. A második micro:bit lesz a vevő, amely a kapott adatokat feldolgozza. Az ő neve legyen Bori. 

Robi a következő adatot küldi Borinak: a fényerősségértéket, amit éppen érzékel. Bori pedig megjeleníti grafikonon  a kapott adatot.

 
 

 

2. feladat

 

Készítsünk szemvédő alkalmazást, mely figyelmezteti viselőjét arra, hogy meg kell védenie a szemét a káros hatásoktól! 

A szemvédővel kapcsolatos követelmények a következők:

A szemvédő érzékeli a környezetünk megvilágításának erősségét, és a következő jelzéseket adja:

  1. Mivel a túl erős fény károsítja a szemet, 200-as fényerő fölött jelenítsen meg egy napszemüveg ikont, figyelmeztetve bennünket arra, hogy vegyük fel UV-szűrős, megfelelően sötét napszemüvegünket!

  2. A túl gyenge megvilágítás esetén erőltetjük a szemünket, ami hosszú távon látásromláshoz vezet. Ha nem látjuk jól a környezetünket, az baleseteket is okozhat. Ezért a szemvédő 50-es fényerő alatt mutasson egy lámpa ikont!

  3. Amikor a fényerő optimális, vagyis nem túl erős, de nem is túl gyenge, mutasson egy pipa ikont!

 

3. feladat

 
Számkitalálós játék
 

A játékban két micro:bit vesz részt. Az egyik neve gondolkodó, a másiké gondolatolvasó.

A cél, hogy helyesen tippeljünk meg egy 0 és 9 között kigondolt számot. Ha sikerült, akkor a gondolatolvasó nyer, ha nem, akkor a gondolkodó.

A gondolkodó nevű micro:biten kezdetben egy 0 és 9 közti véletlenszám jelenjen meg a kijelzőn!

Az A gomb  megnyomásával eggyel lehessen csökkenteni a szám értékét, a B gomb hatására pedig eggyel növelni! Ügyelni kell arra is, hogy a szám ne lehessen 0-nál kisebb, illetve 9-nél nagyobb.

A kiválasztott számot az A + B gombok együttes megnyomásával lehet véglegesíteni!

Ekkor a gondolatolvasó micro:bit részére rádiókapcsolaton keresztül át kell küldeni a gondolt számot.

A gondolatolvasó egy üzenetben vissza fogja küldeni, hogy sikerült-e kitalálnia a számot. Ezt az üzenetet jelenítsd meg a képernyőn!

 
 
 

Változók, ciklusok, feltételek

 

 

Változók használata - Mit ír ki?

 
 
 
 

1-2. feladat

 
Kis számoló
 
Feleltető robot feldatleírása:
 
 
Számoló robot:
 
 
 

3. feladat

Labdaadagoló szimulátor kis testű kutyák számára

Az A gomb megnyomására a micro:bit kiírja, hány kg egy képzeletbeli kutya tömege. A tömeget véletlenszám-generátor állítja elő. Ha 5 kg-nál kisebb, kis labdát kap, ha 5 kg vagy annál több, nagy labdát kap. Jól gondoljuk át a program működését, mérlegeljünk minden lehetőséget, hogy megtaláljuk a hibát!

 

4. feladat

Rázz magadnak arcot

 

Készítsünk olyan programot micro:biten, amely rázás hatására véletlenszerűen mosolyt, ferde szájat („meh”-ikon) vagy lekonyuló szájat jelenít meg!

Rázáskor állítsunk elő egy 1 és 3 közé eső véletlen számot, és tároljuk változóban! A változó értékét kiolvasva

1 esetén mosoly,

2 esetén ferde száj,

3 esetén lekonyuló száj jelenjen meg!

 

 

5. feladat

 

Dobókocka

Készítsünk egy olyan programot, amelyik 1–6 között véletlenszerűen állít elő dobásokat, megjelenítve a hozzá tartozó pontokat a kijelzőn!

 

6. feladat

 

7. feladat

 

 Készítsünk a micro:bit segítségével egy gyalogosoknak szóló közlekedési lámpát!

  • Rajzoljuk meg a LED-mátrixon az álló gyalogos képét!
  • Ezután rajzoljuk meg az átkelő gyalogos képét!
  • Írjuk meg a programot a következő paraméterekkel:
    • A piros lámpa 8 másodpercig világít.
    • Ezután zöldre vált a lámpa, és 6 másodpercig világít.
    • 3-szor villog fél másodperces szünetekkel.
    • Ezután kigyullad a piros.
    • A folyamat ismétlődik.
    • Ha megnyomjuk az A gombot, azonnal zöldre vált a lámpa, és 6 másodpercig világít.