26-27. PowerPoint program használata - rajzfilm készítése

 
 
Hol célszerű mozgásvonalakat használni?
 
 
 
 
Gurulás készítése
 
 
 
Kvíz készítése
 
 
 
 

Hang beszúrásához ingyenes zeneletöltő oldal:

 
 
 

1. feladat - rajzfilm készítése

 
A boszorkány a kastélya ormáról indul. Elrepül néhány fa felett, majd átsuhan egy kisebb városon. Ekkorra már nagy magasságba került, és a sebessége sem elenyésző – így adódik, hogy megelőz egy repülőgépet is. Már épp diadalittas kacagásra ragadtatná magát, amikor a sors szomorú fintoraként villámsebesen lecsap rá az időjárás. Boszorkányunk immáron képtelen a gravitáció ellensúlyozására, és seprűstől-macskástól a talaj felé veszi útját. 
A rajzfilm kivitelezése 
A rajzfilmünk egyetlen dián játszódik. 
A nyitóképen – az első mozzanatban – a boszorkányunk kastélya, illetve az indulásra kész boszorkány látszik. 
A második mozzanatban a boszorkány egy mozgásvonallal a dia közepe felé mozog, a kastély pedig a boszorkánnyal együtt indulva egy másik mozgásvonallal eltűnik a kép bal szélén. A második mozzanat végére a boszorkány eléri a dia közepét. 
Már csak a rajzfilm végén fog újabb mozgást végezni, addig nem mozdul. A mozgásának illúzióját azzal teremtjük meg, hogy a többi tereptárgyat, szereplőt mozgatjuk.
A harmadik mozzanatban a boszorkány elhalad egy fa mellett. Természetesen a fa mozog. A dia jobb oldaláról, de a dián kívülről indul, és kimegy a bal oldalon. 
A negyedik, ötödik és hatodik mozzanatban a boszorkány újabb fák felett repül el. A képeink között szereplő fákat többször is fel tudjuk használni, egyet-egyet kétszer is beszúrva a diára. A fák egyre nagyobb mértékben lógjanak ki a dia alján – azt kívánjuk érzékeltetni, hogy a boszorkány egyre magasabban repül. Az egyes fák animációja kövesse egymást automatikusan! A boszorkány gyorsulása úgy alakítható ki, hogy az újabb fák animációja egyre gyorsabb, és közöttük egyre rövidebb a szünet. 
A hetedik mozzanatban a boszorkány beér a város fölé. Az áthaladása legyen lassabb, érzékeltetve, hogy ez egy egész város, azaz nagyobb a távolság, mint egy fa esetében. A hetedik mozzanat végére a boszorkány elhagyja a várost. A város ekkorra mélyebben van, mert a boszorkány „emelkedik”. 
A nyolcadik mozzanatban a boszorkány hihetetlen sebességre gyorsul, amit – képregényesen – a boszorkány mellett megjelenő vonalakkal érzékeltetünk. A három vonal nem mozgásvonallal jelenik meg. Milyen hatást érdemes választanunk?
A kilencedik mozzanat a boszorkány és a repülő versenye. Ha a repülő gyorsan megy át a képen, akkor a boszorkány számára nem volt kihívás a verseny. (Szerencsére a kalapját jól a fejébe nyomta, és a macska is kapaszkodott.) Ha a repülő csak lassan megy át a képen, akkor azt érezzük, hogy a boszorkánynak, illetve a seprűnek mindent bele kellett adnia ebbe a teljesítménybe. 
A tizedik mozzanatban hirtelen besötétedik. A sötétedés lehet például egy beúszó téglalap. Ne legyen teljesen fekete, mert nem fog látszódni a boszorkány. 
A tizenegyedik mozzanatban egy pillanatra megjelenítjük a villám képét a sötét téglalap előtt, de a boszorkány mögött. Miután megjelent, legfeljebb fél másodperc várakozást követően el is tűnik. 
A tizenkettedik mozzanat a boszorkány lezuhanása. Két egymást megszakítás nélkül követő animációból áll: egy 180°-os fordulatból és egy gyors kiúszásból lefelé. 
 

Felhasználható képek:

 
 
 
Nézz utána az interneten az alábbiaknak!

Mikor készültek az első Disney rajzfilmek?

Ki volt Walt Disney?

Melyik volt a világ első egész estés rajzfilmje?

Sorolj fel magyar rajzfilmeket! Mikor készültek? Ki a rendezőjük?

Mióta készülnek számítógépekkel az animációs filmek?

Melyik volt az első számítógéppel készült egész estés rajzfilm?

Mely alkalmazásokkal készülnek ma az animációs filmek?

 

 

2. feladat - Interaktív Magyarország

 
Felhasználható képek:
 
Feladat leírása
1. dia: 
Cím: Interaktív Magyarország, alcím: Készítette: X Y
2. dia: 
Magyarország képe, melyre helyezd rá egyesével az egyes megyék képeit! A megyékre kattintva fogunk eljutni az adott megye diájára, majd onnan egy alakzatra kattintva tudunk visszajutni Magyarország térképére.
Többi dia:
Megyeszékhely neve és kép róla.
Utolsó előtti dia:
Forrásjegyzék
Utolsó dia:
Köszönöm a figyelmet!
 
 
 

3. feladat

 

Készíts egy animációt, ahol az erdőben áll egy maci, akinek mozog a szeme, keze, lába.

Háttérképhez a kép elérhetősége: www.origo.hu/utazas/20220816-rejtely-hogy-miert-nottek-gorben-ezek-a-fak-kepek.html

A címdia, a forrásjegyzék és az utolsó dia háttere színátmenetes legyen!

A 2. dián a maci szemgolyója jobbra csinál egy kört, a bal keze függőlegesen felfelé mozdul, a jobb keze függőlegesen lefelé mozdul, a bal és jobb lába is vízszintesen jobbra mozdul.

A 3. dián a maci szemgolyója jobbra csinál egy kört, a bal keze függőlegesen lefelé mozdul, a jobb keze függőlegesen felfelé mozdul, a bal és jobb lába is vízszintesen balra mozdul.

 

 

 

 

További bemutatóötletek

 
 
 1. Melyik filmet várjuk az idén a legjobban? Ehhez a bemutatóhoz alighanem könnyen találunk képeket – ha másképp nem, a film előzeteséből bizonnyal kitudunk halászni egyet-egyet. Ne csak a filmről szóljunk: mutassuk be egy-két diában a rendező eddigi legjelentősebb alkotásait, a főszereplők eddigi legnagyobb alakításait! Mindenképp beszéljünk arról, hogymiért pont ezt a filmet várjuk, és taglaljuk azt is, hogy mit várunk a filmtől! Hasonlít-e eddigi kedvencünkre? Szokatlan szerepben mutatkozik-e a főszereplő? Bennünket megérintő témát dolgoz-e fel?  
 
2. Farsang A bemutató egyik szakasza szólhat az ünnep kialakulásáról: mit ünnepelünk ilyenkor, illetve hogyan kapcsolódik a régi ünnepekhez a mostani formája? Külön szakaszban beszélhetünk arról, hogy miként ünneplik a farsangot a világ, az ország egyes tájain vagy más iskolákban. Egy harmadik szakasz szólhat a mi iskolánk emlékezetes farsangjairól vagy arról, hogy miként készülünk az ideire. Ha van osztályjelmez vagy osztályprodukció, biztos készültek remek képek a próbákon.  
 
3. Mondatelemzés A szaggatott vonal a kedvencünk, vagy a hullámosat szeretjük jobban? Mutassuk be a mondatelemzés minden csínját-bínját! Ötletes mondatainkat ötletes betűkkel leírva és az animációkat ötletesen használva igazán remek bemutató készülhet.  
 
4. A felhők tudománya Elképesztően érdekes fotók bemutatására nyújt lehetőséget ez a téma. Kis szerencsével saját képekkel is kitudjuk egészíteni az anyaggyűjtéskortalálttöbbi képet, és a saját 84 képeket általában kedveli a közönség. Hogyan keletkeznek a felhők? Milyen alakúakat különböztetnek meg a felhőkkel foglalkozó tudósok? Mire lehet következtetni a felhők alakjából? Hol készült a tavalyi év legjobb viharos fényképe?  
 
5. A tavasz ünnepei Bár már elmúlt a húsvét, ünnepből azért akad még mindig aktuális. Milyen ünnepeket tudunk felsorolni? Milyen csoportokba tudjuk őket sorolni? Melyiket mióta ünnepeljük? Melyek a piros betűs ünnepek? Van-e mindnek konkrét helye a naptárban? Van-e kép a családban, amelyen szüleink, nagyszüleink ünnepelnek?  
 
6. A víz A nyári kánikulában aligha van bárkinek ellenére a téma. Mi a víz? Mit tudunk a molekulájáról? Mit tudunk a természetben végzett körforgásáról? Mi az élettani jelentősége? Mennyit érdemes inni? Remekül szemléltethető a Föld édesvizeinek aránya az összes vízhez képest.  
 
7. Időjárási rekordok A rekordok bemutatása mindig hálás téma. Kereshetünk hőmérsékleti és csapadékrekordokat, szélsőséges időjárási körülményekről szóló fotókat. Hogyan élnek az emberek a szélsőséges időjárású helyeken? Melyek hazánk rekordjai?  
 
8. Madárvonulás Aki még elég szerencsés ahhoz, hogy a villanyvezetékeken gyülekező fecskék csivitelését hallgathassa,tudja, hogy ismét eljött az ideje útra kelésüknek. Milyen vonuló madaraink vannak? Hova és milyen útvonalon repülnek? Meddig maradnak a téli szálláson? Kik érkeznek a helyükre? Kik a világ legnagyobb madár utazói?  
 
9. Egy év – egy történet az osztályunkról Minden osztálynak megvannak a maga legendái, kellemes vagy kellemetlen történetei. Mai világunkban mindenről készül fénykép, szinte lehetetlen, hogy pont ezekről az eseményekről ne készült volna. Kérdezzük csak meg az alsós tanítóinkat, a szüleinket – ők tudnifogják, merre kell ezeket a képeket keresni! Az elmúlt évekbenmármimagunk is készítettünk képeket, ezeket is fel tudjuk használni. Lássuk, honnan jöttünk, mivé lettünk! 
 
10. Kedvenc szerkesztési feladatom A bemutató remek lehetőség egy folyamat szemléltetésére. Készítsünk hozzá minél több saját képet! Nehéz a szerkesztési feladatokról érdekes képet készíteni? És ha kivételesen valamilyen szokatlan felületen, szokatlan színekkel készítjük el a feladatot? Ha szokatlan színekkel világítjuk meg a papírt fényképezéskor? Ha lefényképezzük a szerkesztést végző osztálytárs arcán tükröződő érzelmeket is? 
 
11. Egy vallás hét képben Válasszunk ki egy vallást, egy hitvilágot! Lehet jelentős  mai világvallás, de lehet valamelyik letűnt nép vagy kor vallása is. Sőt, lehet a téma valamelyik híres regényben, filmben szereplő elképzelt nép vallása is. Mutassuk be, hogy miben hisznek a követői! Vannak-e vallásos tisztelettel övezett személyek, tárgyak, színhelyek, épületek? Milyen vallásos szokásaik vannak? Honnan ered a vallás? 
 
12. Hol van már az idei hó? Klímaváltozás gyerekszemmel Keressünk olyan képeket, amelyek behavazva ábrázolják a bennünket körülvevő tájakat, épületeket! Mikor készültek a képek? Készítsük el a mai változatukat! Milyen ruhákban jártak az emberek az évtizedekkel ezelőtti decemberekben? Milyenekben járnak manapság? Lesz-e tíz év múlva gleccsertúra, óriás-műlesiklás, jegesmedve?