26-27. PowerPoint program használata - rajzfilm készítése
Hang beszúrásához ingyenes zeneletöltő oldal:
1. feladat - rajzfilm készítése
A boszorkány a kastélya ormáról indul. Elrepül néhány fa felett, majd átsuhan egy kisebb városon. Ekkorra már nagy magasságba került, és a sebessége sem elenyésző – így adódik, hogy megelőz egy repülőgépet is. Már épp diadalittas kacagásra ragadtatná magát, amikor a sors szomorú fintoraként villámsebesen lecsap rá az időjárás. Boszorkányunk immáron képtelen a gravitáció ellensúlyozására, és seprűstől-macskástól a talaj felé veszi útját.
![](https://f4f10fcb8a.cbaul-cdnwnd.com/d13fedde8484b4112d51cb74f505650c/200000088-d424ed4250/boszorkányos rajzfilm.jpg)
A rajzfilm kivitelezése
A rajzfilmünk egyetlen dián játszódik.
A nyitóképen – az első mozzanatban – a boszorkányunk kastélya, illetve az indulásra kész boszorkány látszik.
A második mozzanatban a boszorkány egy mozgásvonallal a dia közepe felé mozog, a kastély pedig a boszorkánnyal együtt indulva egy másik mozgásvonallal eltűnik a kép bal szélén. A második mozzanat végére a boszorkány eléri a dia közepét.
Már csak a rajzfilm végén fog újabb mozgást végezni, addig nem mozdul. A mozgásának illúzióját azzal teremtjük meg, hogy a többi tereptárgyat, szereplőt mozgatjuk.
A harmadik mozzanatban a boszorkány elhalad egy fa mellett. Természetesen a fa mozog. A dia jobb oldaláról, de a dián kívülről indul, és kimegy a bal oldalon.
A negyedik, ötödik és hatodik mozzanatban a boszorkány újabb fák felett repül el. A képeink között szereplő fákat többször is fel tudjuk használni, egyet-egyet kétszer is beszúrva a diára. A fák egyre nagyobb mértékben lógjanak ki a dia alján – azt kívánjuk érzékeltetni, hogy a boszorkány egyre magasabban repül. Az egyes fák animációja kövesse egymást automatikusan! A boszorkány gyorsulása úgy alakítható ki, hogy az újabb fák animációja egyre gyorsabb, és közöttük egyre rövidebb a szünet.
A hetedik mozzanatban a boszorkány beér a város fölé. Az áthaladása legyen lassabb, érzékeltetve, hogy ez egy egész város, azaz nagyobb a távolság, mint egy fa esetében. A hetedik mozzanat végére a boszorkány elhagyja a várost. A város ekkorra mélyebben van, mert a boszorkány „emelkedik”.
A nyolcadik mozzanatban a boszorkány hihetetlen sebességre gyorsul, amit – képregényesen – a boszorkány mellett megjelenő vonalakkal érzékeltetünk. A három vonal nem mozgásvonallal jelenik meg. Milyen hatást érdemes választanunk?
A kilencedik mozzanat a boszorkány és a repülő versenye. Ha a repülő gyorsan megy át a képen, akkor a boszorkány számára nem volt kihívás a verseny. (Szerencsére a kalapját jól a fejébe nyomta, és a macska is kapaszkodott.) Ha a repülő csak lassan megy át a képen, akkor azt érezzük, hogy a boszorkánynak, illetve a seprűnek mindent bele kellett adnia ebbe a teljesítménybe.
A tizedik mozzanatban hirtelen besötétedik. A sötétedés lehet például egy beúszó téglalap. Ne legyen teljesen fekete, mert nem fog látszódni a boszorkány.
A tizenegyedik mozzanatban egy pillanatra megjelenítjük a villám képét a sötét téglalap előtt, de a boszorkány mögött. Miután megjelent, legfeljebb fél másodperc várakozást követően el is tűnik.
A tizenkettedik mozzanat a boszorkány lezuhanása. Két egymást megszakítás nélkül követő animációból áll: egy 180°-os fordulatból és egy gyors kiúszásból lefelé.
Felhasználható képek:
Nézz utána az interneten az alábbiaknak!
Mikor készültek az első Disney rajzfilmek?
Ki volt Walt Disney?
Melyik volt a világ első egész estés rajzfilmje?
Sorolj fel magyar rajzfilmeket! Mikor készültek? Ki a rendezőjük?
Mióta készülnek számítógépekkel az animációs filmek?
Melyik volt az első számítógéppel készült egész estés rajzfilm?
Mely alkalmazásokkal készülnek ma az animációs filmek?
2. feladat - Interaktív Magyarország
baranya.png (8364)
bekes.png (10393)
borsod-abauj-zemplen.png (12275)
csongrad-csanad.png (8360)
fejer.png (9335)
gyor-moson-sopron.png (9804)
hajdu-bihar.png (10052)
heves.png (9296)
jasz-nagykun-szolnok.png (11379)
komarom-esztergom.png (5793)
nograd.png (6845)
pest.png (13028)
somogy.png (10636)
szabolcs-szatmar-bereg.png (10963)
tolna.png (8700)
vas.png (8354)
veszprem.png (9003)
zala.png (7344)
3. feladat
Készíts egy animációt, ahol az erdőben áll egy maci, akinek mozog a szeme, keze, lába.
Háttérképhez a kép elérhetősége: www.origo.hu/utazas/20220816-rejtely-hogy-miert-nottek-gorben-ezek-a-fak-kepek.html
A címdia, a forrásjegyzék és az utolsó dia háttere színátmenetes legyen!
A 2. dián a maci szemgolyója jobbra csinál egy kört, a bal keze függőlegesen felfelé mozdul, a jobb keze függőlegesen lefelé mozdul, a bal és jobb lába is vízszintesen jobbra mozdul.
A 3. dián a maci szemgolyója jobbra csinál egy kört, a bal keze függőlegesen lefelé mozdul, a jobb keze függőlegesen felfelé mozdul, a bal és jobb lába is vízszintesen balra mozdul.
![](https://f4f10fcb8a.cbaul-cdnwnd.com/d13fedde8484b4112d51cb74f505650c/200000154-d94d5d94d7/animált állatka.jpg)